مقالات

باتری لیتیوم پلیمر و تاثیر سرما روی آن

باتری لیتیوم پلیمر - مدل ایران - مرکز تخصصی سرگرمی های رادیوکنترل

باتری لیتیوم پلیمری چیست؟

باتری لیتیوم پلیمر یک باتری قابل شارژ است که برخلاف باتری لیتیوم یونی بجای الکترولیت مایع از الکترولیت جامد استفاده می کند و در واقع پیشرفته تر و تکامل یافته تر از باتری لیتیوم یونی است.این باتری انژری بالاتری نسبت به سایر انواع باتری دارد و به دلیل وزن پایین در دستگاههایی که وزن پایین اولویت است مانند تلفن های همراه، هواپیماهای مدل و رایانه ها قابل استفاده است.

اگر از باتری لیپو استفاده می کنید باید از نحوه کنترل ایمن این باتری ها آگاهی داشته باشید تا از آسیب دیدگی جلوگیری کنید. استفاده نادرست از باتری لیپو خسارت های احتمالی را ایجاد می کند و به طور بالقوه باعث آتش گرفتن باتری می شود و آسیب جدی به همراه دارد همچنین باتری های لیتیوم پلیمری در دماهای پایین نمیتوانند به خوبی کار کنند چون سرما میتواند به شدت بر روی واکنش‌های شیمیایی داخل باتری تاثیر گذار بوده و عملکرد آن‌ها را مختل کند

بهترین دما برای باتری‌های لیتیوم پلیمری 35 درجه سانتی گراد است. از دمای 18 درجه سانتی گراد به پایین ،رفته رفته عملکرد باتری تحت تاثیر قرار گرفته و قدرت و زمان پرواز آن به مرور کم می‌شود. هر چه که دما پایین تر میرود احساس می‌کنید که باتری شما ضریب تخلیه پایین‌تر و زمان پرواز کمتری دارد.
بنابراین باید بیشتر به ولتاژ باتری خود توجه کنید امکان تخلیه باتری در هوای سرد زمستان بسیار بالا بوده و ظرفیت موثر آن کمتر از حد نرمال خواهد بود.
بهترین کار این است که در هنگام پرواز باتری بعدی را در جیب خود بگذارید تا گرم شده و آماده پرواز شود.

اگر قصد پرواز در برف یا باران را دارید باید ضد آب کردن قطعات با استفاده از روکش های مخصوص را در الویت کار خود قرار دهید. از آنجاییکه بسیاری از قطعات الکترونیکی در مجاورت با رطوبت شدید کارایی خود را از دست می‌دهد و یا حتی می‌سوزند، استفاده از روکش‌های ضد آب میتواند کمک قابل توجهی به حفاظت پرنده شما در هنگام پرواز در فضای مرطوب زمستان و همچنین سقوط آن در یک مکان مرطوب و حتی خیس باشد.

باتری‌های لیتیوم پلیمری نسبت به دیگر باتری‌هایی که برای وسایل کنترل از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند NiCd و NiMH) از ایمنی بیشتر و سازگاری بالاتری با محیط زیست برخوردارند. به طوریکه هم اکنون باتری‌های لیتیوم پلیمری بالاترین کاربرد را در بین باتری‌ها در زمینه RC (قایق، هواپیما، ماشین ،مولتی روتور و …) دارند و بهترین انتخاب برای فانتوم‌ها ، اینسپایر ، ماتریس600 و … است. اما با همه این‌ها اگر شارژ، دشارژ و نگه‌داری این باتری‌ها به درستی انجام نشود، میتواند خطرات جبران ناپذیری را برای کاربر و همچنین وسیله گران‌قیمت آن متحمل شود

نحوه نگهداری باتری های لیتیوم پلیمر:

باتری های لیپو نسبتاً مقاوم هستند ، در صورت بدرفتاری نیز می توانند نسبتاً شکننده باشند. در زیر چند نکته برای کمک به شما ذکر شده است:

  • هرگز باتری ها یا اجزای مرتبط را تغییر ندهید ، سوراخ نکنید یا ضربه نزنید هرگز باتری را در آب غوطه ور نکنید و اجازه ندهید خیس شود
  • هرگز باتری‌های باد کرده و آسیب دیده را شارژ و دیس شارژ نکنید.
  • از افتادن باتری خودداری کنید افتادن باتری باعث خرد شدن سلول و اتصال کوتاه می شود که ممکن است منجر به آتش سوزی شود
  • از خرید باتری‌های لیتیوم پلیمری دست دوم جدا خودداری کنید. چون شما نمی‌دانید که مالک قبلی از آن باتری چگونه استفاده کرده است و ممکن است در حالی که ظاهری نو و تمییز دارد، به شدت آسیب دیده باشد.
  • همیشه در هنگام شارژ و دشارژ تعادل مناسبی بین ولتاژ سلول‌های باتری ‌لیتیوم پلیمری خود برقرار کنید، به گونه‌ای که تمام سلول‌ها در آن واحد دارای یک ولتاژ باشند. اگر انحراف ولتاژ سلول‌ها از یکدیگر بیشتر از 10 میلی ولت شود، امکان ناپایداری باتری بالاتر خواهد رفت.
  • همیشه در هنگام شارژ و دشارژ از یک کیف محافظ باتری استفاده کنید و باتری را دور از مواد سوختنی شارژ کرده و نگه‌داری کنید. اگرچه احتمال آتش گرفتن این باتری بسیار کم است اما این اتفاق فوق‌العاده سریع رخ می‌دهد و میتواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. این اتفاق بیشتر زمانی که باتری بیش از حد شارژ شده باشد محتمل‌تر است اما با این وجود متاسفانه این اتفاق به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و هر زمان احتمال وقوع آن وجود دارد، ولی با استفاده از کیف محافظ میتوان تبعات آن را به حداقل رساند.
  • اگر برای مدت طولانی قصد استفاده از باتری را ندارید و یا قصد سفر را دارید، حتما باتری لیتیوم پلیمری خود را در محفظه‌ای قرار دهید تا در هنگام آتش سوزی آنرا مهار کند و از قرار دادن باتری در مجاورت مواد پلاستیکی و قابل اشتعال خودداری کنید.
  • هرگز باتری خود را در هنگام شارژ رها نکنید چون ممکن است شاهد پف کردن و دود کردن آن باشید که به معنی آسیب رسیدن جدی به باتری است.
  • آتش باتری‌های لیتیوم پلیمری یک آتش شیمیایی است. بنابراین بهتر است در محل شارژ، دشارژ و نگه‌داری آن یک کپسول آتش نشانی داشته باشید. همچنین بهتر است این محل فاقد هرگونه مواد سوختنی حجیم مانند چوب، فرش، مواد نفتی و امثال آن باشد. سطح بتنی و سرامیکی بهترین سطح برای قرار دادن باتری‌های لیتیوم پلیمری است.
  • شارژ ایده‌آل برای هر سل از باتری‌های لیتیوم پلیمری، 4.2 ولت است. هرگز باتری را بیشتر از این مقدار شارژ نکنید تا شاهد آسیب دیدگی و کاهش طول عمر آن نباشید.
  • هرگز ولتاژ هر سل از باتری را کمتر از 3.0 ولت دشارژ نکنید. البته مقدار ایده‌آل برای حفظ سلامت باتری 3.2 ولت است که کاهش از آن میتواند آسیب‌هایی را به باتری وارد کند. دشارژ کردن سل‌های باتری به میزان کمتر از 2.9 ولت ، باعث آسیب دائمی به آن خواهد شد.
  • هرگز باتری خود را بیش از 2 تا 3 روز در حالت شارژ کامل نگه ندارید و اگر آن را شارژ کرده‌اید، از آن استفاده کنید. فراموش نکنید بهترین ولتاژ نگه‌داری هر سل از باتری، 3.6 تا 3.8 ولت است.
  • همیشه بهترین دما برای نگه‌داری باتری، دمای اتاق است. باتری را در داخل یک محیط گرم مثل گاراژ یا یک محیط سرد مثل یخچال قرار ندهید. علاوه بر اینکه سرما باعث می‌شود باتری واکنش شیمیایی کمتری داشته باشد، نگه‌داری یک باتری در داخل یخچال باعث چگالتر شدن آن شود که میتواند خطرات جبران ناپذیری را داشته باشد.
  • به خاطر داشته باشید که گرما دشمن باتری‌های لیتیوم پلیمری است. هرچه باتری شما در دمای بالاتری باشد و گرمای بیشتری ببینید، طول عمر کمتری خواهد داشت. هرگز باتری را درحالیکه هنوز به دلیل استفاده گرم است ، شارژ نکنید و در مقابل توجه داشته باشید که هرگز نباید باتری که به دلیل شارژ کردن گرم شده است، استفاده کرد.
  • بسته به نوع استفاده، عمر مفیدباتری‌های لیتیوم پلیمری در حدود 300 بار شارژ است. رها کردن باتری به مدت طولانی در وضعیت شارژ کامل و قرار دادن آن در دماهای بالا، میتواند این طول عمر را به طرز چشمگیری کاهش دهد.
  • باتری‌های لیتیوم پلیمری در هوای سرد عملکرد خوبی ندارند چون با کاهش دما، سرعت فعالیت‌های شیمیایی در باتری کم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که از این باتری‌ها در دمای کمتر از -10 درجه سانتیگراد استفاده نکنید چون ممکن است ولتاژ باتری بدون هشدار قطع شده و پرنده شما را زمین بزند.
  • هرگز برای حمل و نقل باتری‌های لیتیوم پلیمری از هواپیما استفاده نکنید. این یک قانون است که ممکن است در صورت نقص آن شدیدا مواخذه شوید.

تاثیر سرما روی باتری تلفن‌های همراه:

برخی افراد از این موضوع که تلفن‌های همراهشان هنگام قرار گرفتن در برابر هوای سرد دچار مشکل شود، ابراز نگرانی می‌کنند. البته باید توجه داشت که دما برروی عملکرد باتری گوشی‌ها بی‌تاثیر نیست.

به گزارش ایسنا، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه هوای سرد موجب از کار افتادن باتری‌های تلفن همراه می‌شود، اما هوا باید چقدر سرد باشد که روی این ابزار فناوری تاثیر منفی بگذارد و مشکل ایجاد کند؟ در گزارش وب‌سایت پی‌سی‌ادوایزر نگاهی به تاثیرات دما بر روی باتری‌ تلفن‌های هوشمند شده است و اینکه آیا هوای سرد برای تلفن‌های همراه مضر است یا خیر.

اغلب دیده می‌شود که باتری‌های ماشین در هوای سرد از کار می‌افتند و به دستگاه‌های دیگری نیاز دارند که دومرتبه به کار بیفتند. آیا این قاعده برای گوشی‌های هوشمند نیز صدق می‌کند و آیا دستگاه شوکی وجود دارد که با استفاده از آن بتوان گوشی هوشمند را به کار انداخت؟

انواع باتری

اول از همه، باید بدانید که چه نوع باتری در گوشی شما وجود دارد و این را باید با استفاده از مشخصات گوشی خود در سایت یا اطلاعات لازم برروی جعبه گوشی پیدا کنید و یا اگر بتوانید به باتری دسترسی داشته باشید، این اطلاعات معمولا برروی خود باتری موجود است.

در حال حاضر بسیاری از سازنده‌ها، از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌کنند (که با نام‌های باتری Li-ion و یاLIB شناخته می‌شود). این باتری‌ها اندازه‌های متنوعی دارند اما بیشتر باتری‌های گوشی‌های هوشمند، در اندازه‌های کوچک و فرم مستطیل هستند. در برخی از گوشی‌های هوشمند نیز از باتری‌های لیتیوم-پلیمری استفاده می‌شود.

نحوه فعالیت باتری‌های لیتیوم-یونی

به طور خلاصه می‌توان گفت باتری‌های لیتیوم-یونی با جابه‌جا کردن یون‌ها بین قطب منفی و مثبت برای شارژ یا تخلیه شارژ کار می‌کنند. هوا یا به طور دقیق‌تر دما، می‌تواند در چگونگی جابه‌جایی یون‌ها بین الکترودها موثر باشد. اگر هوا بسیار سرد شود، یونها حرکت نمی‌کنند و باتری کار نخواهد کرد، البته نکته کلیدی این است برای چنین شرایطی، ‌ هوا باید واقعا خیلی سرد باشد.

فعالیت باتری‌های لیتیوم-یونی در دماهای متفاوت بدین ترتیب است که در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر، فعالیت باتری متوقف می‌شود، در دمای کمتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر، درصدی از شارژ باتری‌های لیتیوم-یونی تخلیه می‌شود، در دمای بیشتر از صفر درجه سانتی‌گراد، باتری لیتیوم-یونی بدون مشکل شارژ خواهد شد، در دمای بیشتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد، باید از شارژ کردن باتری‌های لیتیوم-یونی بپرهیزید، در دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد نیز باتری لیتیوم-یونی شروع به تخلیه شارژ می‌کند.

راهی برای حفظ عملکرد باتری‌ گوشی‌های هوشمند

دمای مناسب برای شارژ باتری‌های لیتیوم‌-یونی بین ۱۰ درجه و ۳۰ درجه سانتیگراد است. در حالی که میزان شارژ مناسب که باید در باتری ذخیره شده باشد، بین ۴۰ تا ۸۰ درصد است. اگر این توصیه ها را جدی بگیرید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید عمر باتری شما افزایش می‌یابد.

همچنین باید توجه داشته باشید که باتری‌های لیتیوم‌-یونی گاهی به طور خودکار شروع به تخلیه شارژ می‌کنند که این موضوع البته بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت است، اما معمولا هر ماه بین ۱.۵ تا ۲ درصد رخ می‌دهد که همچنین به دما نیز بستگی دارد و بالاخره، متوسط طول عمر یک باتری، بین ۵۰۰ تا هزار چرخه است و هر چرخه، زمانی است که باتری شما به اتمام رسیده و دومرتبه شارژ شده است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *